11 Dec 2013

Från pizza till palats!

picture_34MI0WFrån ungdomars nuvarande ekonomiska situation och prioriteringar till framtida drömmar och mål.

Kenneth Nilsson gör en föreläsning om att hitta en ekonomiskt gångbar väg in i framtiden. 

Kenneth kommer från byn Kaxås i de Jämtländska fjällen och har via polcirkeln flyttat till Helsingfors. Han har alltid varit intresserad av flygning och var därför motiverad till att ta ett kommersiellt flygcertifikat före 20-års dagen. I dagsläget är flygningen en hobby och Kenneth studerar ekonomi på Svenska handelshögskolan i Helsingfors.

Föreläsningen passar bra i en kurs för muntlig framställning.  Den är interaktiv och har följande upplägg:

Dagsläget – Unga borde sluta slösa! Pizza, öl och cigaretter är onödigt dyrt. Att investera i sådant som ger mervärde (moped, körkort och bil etc.) är klokare.

Eller börja spara! – Pengar är en trygghet på lång sikt och ger frihet till att välja själv.

Skuldsättning – Unga borde inte låna pengar! Snabblån är oansvarigt ur ett ekonomiskt synsätt. Hur ser unga på detta fenomen? Kan studielån ses som en god investering?

Verklighetskoll – Vad sysslar de ungas närmaste med? Hur ser omgivningen ut? Är denna bild representativ för yrkesvärlden i stort?

Intressen kontra arbetsmarknad – Hur relevanta är dina intressen till ekonomiska målsättningar? För att ha råd med sin hobby krävs ett yrke. Det är få förunnat att jobba med sin favoritsyssla.

Skola – Unga bör vidareutbilda sig! Detta diskuteras utifrån individuella förutsättningar och målbild med hänsyn till motivationsgrad. Vilka jobb är intressanta? Finns de? Var finns jobben man tycker om?

Uppgift inför kursen: Alla som deltar förväntas fundera kring ordet “ekonomi” samt förbereda sig genom att formulera en fråga.

Gruppstorlek/utrymme: max 30 elever/grupp i ett klassrum med dator, internet och projektor.

Årskurs och nivå: Kursen är ämnad för elever med goda kunskaper i svenska samt med ett intresse för sin plånbok, sin utbildning och sin framtid. Kursen passar bäst för högstadiet, gymnasiet och högskola/vuxna.

Tidsåtgång: 45-60 min