22 Dec 2016

Kenneth Nilsson – En vinnande väg

 

K_NilssonFrån nuvarande ekonomisk situation till framtida mål. Kenneth Nilsson håller en personlig session om att hitta en ekonomiskt gångbar väg in i framtiden.

Kenneth kommer från de Jämtländska fjällen och har via polcirkeln flyttat till Helsingfors redan 2012. Efter utbytesstudier i USA, har han nu flyttat tillbaka. Kenneth har alltid varit löjligt intresserad av att diskutera och förstå. Det gjorde honom motiverad nog att ta flygcertifikat innan 20-årsdagen.
Idag är flygningen en hobby och Kenneth sysslar istället med magisterstudier i finansiell ekonomi vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors och med att undervisa.

Föreläsningen är interaktiv i sin natur och passar därför väl i en kurs för muntlig framställning.

Möjliga diskussionsämnen är:

  • Spenderande – Pizza, cigaretter och öl är onödigt dyrt. Att investera i något som ger ekonomiskt mervärde (moped, körkort, bil) är klokare.
  • SparandePengar ger långsiktig trygghet och en möjlighet till verklig frihet
  • SkuldsättningLåna med försiktighet! Snabblån är direkt oansvarigt. Hur ser studerande på detta fenomen? Är studielån en god investering?
  • VerklighetskollVad arbetar elevernas närmaste med? Ger detta en representativ bild av yrkesvärlden i stort?
  • Intressen kontra arbetsmarknadHur relevanta är elevers intressen sett till dess ekonomiska mål? För att ha råd med en hobby, krävs ett yrke. Det är få förunnat att få jobba med sin favoritsyssla!
  • YrkeslivetVilka jobb är intressanta? Finns de? Var då?
  • SkolaVidareutbildning lönar sig! För finländare finns stora möjligheter i såväl Finland som utomlands. Kan Sverige vara ett alternativ?
  • MotgångarPersonliga. Yrkesmässiga. Studiemässiga. Vad händer när ”den rätta” vägen grusas?

Diskussionen förs med hänsyn till individuella förutsättningar, målbild och motivation. Kenneth är inkluderande, strävar efter att ”ge ord en mening” och brukar få alla att delta aktivt.

  • Uppgift inför sessionen: Alla som deltar förväntas fundera över sin egen privatekonomi samt förbereda sig genom att formulera en eller flera frågor.
  • Gruppstorlek/utrymme: En undervisningsgrupp i ett klassrum med dator, internet och projektor.
  • Årskurs och nivå: Kursen är avsedd för elever med goda kunskaper i svenska, med ett intresse för sin plånbok, sitt välmående och sin framtid. Passar bäst för högstadiet, gymnasiet och högskola/vuxna.
  • Tidsåtgång: 45-60 minuter.

Turnétider våren 2017:
enligt önskemål
i huvudstadsregionen

Boka Kenneth till skolan!