1. Kirsi som fotograf

(Lättläst)

Kirsi som fotograf

“Jag jobbar som språklärare, men
mitt stora intresse är fotografering.

I januari 2011 reste jag till Galápagosöarna.
Under den resan tog jag mina första naturbilder.
På Galápagos träffade jag också en grupp naturfotografer
och deras lärare Andy Horner.”

Naturfotograferna berättade om
en treårig utbildning i naturfotografi
vid Axxell Utbildning.
I april samma år började Kirsi studera där.
Det var svårt för henne att lära sig tekniken,
men hon var ivrig att lära sig mera.

“Jag är mycket förtjust i arktisk natur.
Min favoritmiljö i Norden finns på Island
som jag har besökt många gånger.
När jag började studera till naturfotograf
bestämde jag mig för att koncentrera mig
på nordiska landskap.”

Kirsi avlade sin examen vid Axxell i januari 2015.
Hennes slutarbete var en fotoutställning.
Några av fotografierna i utställningen
är tagna under kursen,
men största delen har Kirsi tagit under år 2014.
Då reste hon mycket inom Norden.

“När jag fotograferar
jobbar jag mycket med de visuella elementen:
form, färg, rörelse och linje.
Jag vill skapa overkliga och drömlika landskap.
Hemligheten bakom en lyckad bild är
kompositionen, hur bilden är uppbyggd.
Linjer och färger ger rytm åt bilden och fångar betraktaren.

Intuitionen är också viktig i mitt fotograferande.
Det är först på plats som den rätta stämningen uppstår.”

Bakom bilden:

Overkliga böljande svarta sanddyner, spetsiga berg.

Linjerna i ett fotografi är viktiga,
för de håller ihop bilden.
En intressant bildvinkel och
en koppling mellan förgrund och bakgrund
fördjupar det tredimensionella uttrycket.

“Jag vill att betraktaren ska känna
att hen nästan kan kliva in i mina bilder;
att bilderna ger ett tredimensionellt uttryck.

I bilden finns en klar ingång för blicken;
från det högra nedre hörnet
i en kurva mot vänster och
upp mot de gulbruna kullarna
längs med det vita skummet.”

Flervalsfrågor

Läs, lyssna och besvara frågorna.

1. Mikä Kirsi on ammatiltaan?

a) Kieltenopettaja.
b) Valokuvaaja.
c) Luonto-opas.

2. Missä Kirsi kiinnostui luontokuvaamisesta?

a) Retkeillessään suolla.
b) Matkalla ulkomailla.
c) Valokuvauskurssilla.

3. Mikä oli aluksi koulutuksessa hankalaa?

a) Löytää tarpeeksi aikaa siihen.
b) Oppia tekniikkaa.
c) Sitoutua koulutuksen suorittamiseen.

4. Mitä mieltä Kirsi on arktisesta luonnosta?

a) Hän ei erityisemmin pidä siitä.
b) Se on kiinnostavaa siinä missä muukin luonto.
c) Hän rakastaa sitä.

5. Milloin Kirsi otti valokuvat lopputyöhönsä?

a) Hän otti kuvia matkustellessaan.
b) Hän otti kaikki kuvat kurssin aikana.
c) Tammikuussa 2015.

6. Mikä on Kirsin mielestä onnistuneen kuvan takana?

a) Tunnelma.
b) Kuvan rakenne, sommittelu.
c) Kuvaajan intuitio.

 

Rätta svar: 1a, 2b, 3b, 4c, 5a, 6b

Öppna frågor

Besvara frågorna på svenska.

1. Hur blev Kirsi intresserad av fotografering?
2. Vad berättar hon om sin utbildning?
3. Vad är hon speciellt intresserad av som fotograf?
4. Vad vill Kirsi med sina bilder?

Ord

a) Öva upp ditt ordförråd.
b) Sök adjektiv i texten. Vilka adjektiv var nya för dig?

Diskutera

Diskutera fotografering med hjälp av följande frågor.

1.  Tycker du om att fotografera?
2.  Vad brukar du fotografera?
3.  Efterbehandlar du dina foton? Hur? Tycker du mera om svartvitt eller färg?
4.  Berätta om en bild som är särskild viktig för dig.
5.  Är det viktigt för dig att visa upp dina bilder för andra?

Fördjupa och tillämpa

a) Diskutera:
Välj ett foto som du har tagit.
Beskriv den till en kompis utan att visa den.
Berätta vad bilden föreställer,
beskriv stämningen, kompositionen, ljus, färger…
Till slut visa bilden.
Var det lätt att beskriva bilden?
Var det lätt att få en uppfattning om bilden
på basis av beskrivningen?

b) Instagram: Ta en egen landskapsbild.
Fundera på kompositionen; hur bilden är uppbyggd,
och de visuella elementen; form, färg, rörelse och linje.
Lägg upp bilden på Instagram med #nordiskalandskap @svenskanu

Bildanalys

Läs texten ”bakom bilden” och diskutera bilden med hjälp av följande frågor.

1.  Beskriv stämningen i bilden.
2.  Beskriv ljus, färger och former i bilden.
3.  Beskriv linjer (horisontaler, vertikaler, diagonaler).
4.  Vad tycker du om bilden?