Världen såg mycket annorlunda ut för 500 år sen. Största delen av befolkningen bodde på landsbygden och städerna var mycket små. Katolska kyrkan och den lokala adeln hade stor makt och det fanns inte enhetligt sätt att styra ett land.

 

Men man brukar säga att en ny tid, den moderna tiden, började när Gustav Vasa blev kung. Han blev kung över hela Sverige och införde den lutherska tron i det svenska kungariket. Han blev en enväldig härskare och till och med prästerna måste lyda kungen.

annorlunda = erilainen
enväldig = itsevaltias, itsevaltainen 
en härskare = hallitsija
landsbygden = maaseutu
att införa = tuoda
en kung = kuningas
ett kungarike = kuningaskunta
att lyda = totella
att styra = johtaa
en värld = maailma

Gustav Vasa talar till dalkarlarna i Mora (Johan Gustaf Sandberg 1836)
Gustav Vasas intåg i Stockholm (Johan Gustav Sandberg)

Gustav Vasa blir kung

 

Före Gustav Vasa blev kung satt den danska kungen Kristian II både på den svenska och danska tronen.

 

Kristian II var orolig för att de svenska adelsmännen inte skulle lyda honom och beslöt sig därför för att göra sig av med sina motståndare. Han avrättade över 100 personer. Händelsen kallas idag för Stockholms blodbad. 

 

I Sverige blev man förskräckt av händelsen. Den unga adelsmannen Gustav Vasa fick de svenska bönderna med i ett uppror för att befria Sverige.

 

Gustav Vasa blev vald till den nya kungen över Sverige i staden Strängnäs 6 juni 1523.

 

Visste du att den 6 juni, dagen då Gustav Vasa valdes till kung, firas idag som Sveriges nationaldag?

att avrätta = teloittaa
att besluta
= päättää
att göra sig av med = poistaa
en händelse = tapahtuma
en motståndare = vastustaja
orolig
= huolissaan
tronen
= valtaistuin
ett uppror = kapina
att vara förskräckt = olla kauhissaan

Frågor:


Varför skaffade Gustav Vasa hjälmen?
Vad är det för speciellt med hjälmen?

En man gör inte vad han vill, utan vad han bör.

Gustav Vasa genomför förändringar

 

Gustav Vasa blev kung som bara 27-åring men han lyckades göra stora förändringar i Sverige.

Han genomförde reformationen det vill säga gjorde Sverige protestantiskt. Så här fick han mer makt men också tillgång till kyrkans stora egendom.

 

På grund av reformationen översattes Bibeln till svenska och finska. Före det här hade det inte funnits ett skriftspråk på finska och den svenska stavningen blev också mer enhetlig.

 

Därtill centraliserade han makten och gjorde Sverige till ett mer enhetligt rike. Nu var det inte längre så att lokala furstar kunde bestämma över sina län utan kungen hade den största makten i Sverige.

 

Gustav Vasa införde också ett arvskungadöme. Det vill säga att den svenska tronen gick i arv från far till son. Nuförtiden kan tronen också ärvas av en kvinna. Sveriges nästa monark blir den nuvarande kungens dotter kronprinsessan Victoria.

 

Visste du att Gustav Vasa också grundade vår huvudstad Helsingfors?

ett arv= perintö
ett arvskungadöme
= perinnöllinen kuningaskunta
Bibel = Raamattu
centralisera = keskittää
få tillgång till = pääsy
ett egendom = omaisuus
en förändring
= muutos
en furste = ruhtinas
makten = valta
reformationen = uskonpuhdistus
ett skriftspråk = kirjakieli
stavning = oikeinkirjoitus
att översätta = kääntää

Bättre en gång tala och därvid bliva än hundrade gånger tala.

Gustav Vasas familj

 

Gustav Vasa var gift tre gånger.  Han första hustru hette Katarina av Sachsen-Lauenburg och tillsammans fick de bara ett barn, sonen Erik XIV. Katarina dog några år efter parets bröllop.

 

Gustav Vasa gifte om sig 1536 med Margareta Eriksdotter. Tillsammans fick de tio barn:  Johan, Karl, Katarina, Cecilia, Magnus, Anna, Sofia, Elisabet samt sönerna Karl och Sten som båda dog som mycket små. Margareta dog som endast 35-år gammal.

 

Gustav Vasa förblev inte änkling utan gifte om sig igen. Gustav Vasas tredje hustru var Katarina Gustavsdotter. Paret fick aldrig några barn ihop. 

ett bröllop = häät
gifta om sig = mennä uudestaan naimisiin
en hustru = vaimo
en son, sonen, söner = poika
vara gift = olla naimisissa
en änka = leski

 

Vill du träna familjeord? Ladda ner en ordlista här.

Nimetön suunn.malli (48)

stövlar

handskar

byxor

en rock, en jacka

en skjorta

strumpbyxor


Gustav Vasa var ett riktig modelejon som alltid klädde sig enligt det senaste modet. När man studerar hans porträtt ser man honom avbildad med bland annat långa silkesstrumpor, vida knäbyxor, en stilig överrock och en barett med plym.

Gustav Vasas död

 

Gustav Vasa dog den 29 september 1560. Han begravdes i Uppsala domkyrka. Till begravningståget togs Gustav Vasas presonliga föremål. I begravningståget red bland annat en man iklädd Gustav Vasas rustning.  

Rustningen förvaras idag på Livrustkammaren i Stockholm. 

begrava = haudata
ett begravninståg = hautajaiskulkue
= kuolla
ett föremål = esine
en rustning = haarniska

Frågor:

 

Vad kunde rustningen användas till?

Hur mycket väger rustningen?

ett huvud = pää

en midja = vyötärö

en axel = olkapää

ett knä = polvi

ett ben = jalka

en hand = käsi

en fot = jalkaterä

ett finger, fingrar = sormi, sormet

en armbåge = kyynärpää

en vad = pohje

en haka = leuka

ett ansikte = kasvot

ett öra = korva

en arm = käsivarsi

ett lår = reisi

Foto: Mohr, Jens, Livrustkammaren/SHM (CC BY 4.0)

Erik XIV
Johan III
Karl IX

Familjedrama hos släkten Vasa

 

Gustav Vasa hade önskat att hans barn skulle hålla ihop efter hans död. Istället började de gräla om vem som skulle bli kung över Sverige. Av barnen satt Erik, Johan och Karl turvist på den svenska tronen.

 

Efter att Gustav Vasa dog hösten 1560 blev den äldsta sonen Erik kung. Men Erik led periodvist av sinnessjukdom och kunde därför endast tidvis regera.

 

När Erik XIV gifte sig med den oadliga Karin Månsdotter fick den svenska adeln nog och tronen gavs till Eriks bror Johan. Johan var rädd att Erik skulle försöka få tillbaka tronen och därför tog han Erik till fånge. Till slut förgiftade Johan sin bror för att försäkra att han skulle förbli Sveriges kung.

 

Efter Johans död 1592 blev sonen Sigismund kung. Men Sigismund lyckades inte behålla den svenska tronen utan förlorade tronen till sin farbror Karl IX, Gustav Vasas yngsta son, som blev kung över Sverige 1599. Sigismund, som via sin mors sida också var kung över Polen fick nöja sig med att regera i Polen.

behålla = säilyttää
en farbror = setä
förlora = menettää
gräla = riidellä
förgifta = myrkyttää
hålla ihop = pitää yhtä
en tron = valtaistuin
oadlig = aateliton
periodvist = ajoittain
Polen = Puola
regera = hallita
en sjunnessjukdom = mielisauraus
ta tillfånge = ottaa vangiksi
önska = toivoa

 

Frågor:


Vem har använt den här kröningsmanteln?
Hur många guldkronor fanns det ursprungligen på manteln?

Frågor:


Vem ägde rustningen på videon?
Varifrån kom rustningen till Sverige?

Läs texterna på sidan och försök hitta svaret till följande frågor:

  1. När blev Gustav Vasa Sveriges kung?
  2. Vilka förnyelser införde Gustav Vasa?
  3. Vilka tre av Gustav Vasas söner blev kungar över Sverige?
  4. Vilken stad i Finland har Gustav Vasa grundat?
  5. Vilken betydelse har Gustav Vasa haft för det moderna samhället i Sverige och Finland?

Läs texten om Gustav Vasa. Diskutera sedan med en kompis:

 

  1. Vilka lagar skulle du instifta om du var en kung eller en drottning?
  2. Vilka egenskaper tycker du är viktiga för en kung/en drottning/en president?
  3. Jämför Finland under Gustav Vasas tid med dagens Finland. Vilka saker har ändrats?
  4. Om du var en regent och fick grunda en stad vad skulle du kalla staden?

Litteratur

Gustafsson, Nordens historia. En europeisk region under 1200 år, Lund 2016.

Meinander, Finlands historia, Helsingfors 2010.

L.-O. Larsson, Gustav Vasa landsfader eller tyrann?, Stockholm 2002.

Lahtinen, Ebba Stenbock i maktspelets skugga, Helsingfors 2022.

TT Nyhetsbyrån, ”Gustav Vasas ättlingar kartlagda”, SVT Nyheter, 23.6.2018, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-vasas-attlingar-kartlagda-1, senast sedd 28.2.2023.

Ylikangas & K. Tarkiainen, ”Kustaa Vaasa.”, Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4, 23.6.2000, http://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-kbg-000315, senast sedd 28.2.2023.

Tegenborg-Falkdalen, Vasadöttrarna, Lund 2010.

Videorna i materialet är gjorda av Livrustkammaren. Vi tackar för samarbetet!