1. Skriv ut pdf-filen med fyra olika bilder. Eleverna jobbar parvis. Jobba rygg mot rygg. Båda har en kopia av pappret och beskriver turvis en av bilderna. Den andra ska gissa vilken bild det är fråga om.
Ni kan få lite extra hjälp genom att använda fraser och uttryck som till exempel:
i bakgrunden/förgrunden finns
till höger/vänster finns
ovan/nedan finns
i mitten
snett ovanför
andra prepositioner som exempelvis i, på, bredvid, framför, bakom, över, under
Hur ser miljön ut? Är den kal, dekorerad, molnig, stormig, karg, frodig
Hur är de saker du beskriver placerade? Exempelvisi höger hörn, i mitten, snett ovanför, och så vidare.
2. Fortsätt med individuella övningar:
Beskriv bilden med tio meningar. Börja med helheten (plats, tid, personer) för att sedan gå in på detaljer. Beskriv vad du kan höra, lukta eller känna på bilden. Vilken känsla får du av bilden?
Skriv nu tio meningar till om bilden, men det du inte ser! (Vad finns utanför bilden, fantisera om vad personerna gör på platsen, vad tänker/känner de, var platsen är.)
Skriv fem meningar om vad personerna ska göra sen.
Skriv fem meningar om vad personerna gjorde innan de befann sig på platsen.
Extra: Skriv en kort berättelse om bilden (placera in bilden i början, mitten eller slutet).