Den danska Skagenmålaren P.S. Krøyer var en av de mest framstående konstnärerna under modernismens genombrott och i konstnärskolonin i Skagen.
Peder Severin Krøyer (Søren bland vänner) föddes i Stavanger Sjukhus för fattiga och sinnessjuka i Norge. Han adopterades som ett spädbarn av sin faster Bertha Cecilie och hennes man, vetenskapsmannen Henrik Nikolaj Krøyer i Köpenhamn. Krøyers barndom och ungdom var starkt förankrad i hemmet. Adoptivmamman var mycket beskyddande mot honom och han gick därför aldrig i skolan, utan blev undervisad hemma.
Eftersom han tidigt visade en talang för att rita, fick han börja vid målaren Frederik Ferdinand Helsteds ritskola. Efter avslutad studietid vid konstakademin åkte Krøyer sommaren 1873 till Hornbæk i sällskap med några konstnärskollegor. Hornbæk hade blivit en av landets tidigaste konstnärskolonier. Det pittoreska fiskarsamhället hade fångat målarnas uppmärksamhet.
P.S. Krøyer var 26 år när han för första gången år 1877 reste till Paris. Det var början på en fyraårig studieresa till Frankrike, Spanien och Italien – och därmed början till livet i den internationella konstmiljön. På den tiden var Paris navet i konstlivet, konstvärldens centrum. Det var här det moderna utställnings- och gallerilivet utspelade sig.
P S Krøyer 1897 – Självporträtt
Krøyers internationella genombrott var på Salongen i Paris 1881, där han skördade många lovordsrecensioner för hans utomhusmålningar och stämningsbilder. Krøyer var den första danska konstnären som deltog i det moderna utställningslivet runt om i Europa och USA, från 1890-talet med framgång i Berlin, München, Wien och i Venedigbiennalen. Totalt deltog Krøyer i 88 utställningar utomlands.
Sommeraften ved Skagen (P.S. Krøyer, 1892)
Efter fyra år utomlands kom Krøyer tillbaka hem till Köpenhamn. År 1882 bestämde han sig för att besöka fiskebyn i den nordligaste delen av Danmark, Skagen. Här samlades sedan mitten av 1870-talet ett ständigt ökande antal danska och utländska artister. Krøyer kom i juni och stannade första sommaren nästan fyra månader i konstnärskolonin.
Åren 1882–85 var det fiskemotiv som lockade Krøyer till Skagen, men han vände sedan sitt intresse mot trädgårdsmotiven. Krøyer målade under dessa år en serie större verk, och blev en av huvudpersonerna i stämningsmåleri och naturalismens genombrott i dansk konst.
Redan när Krøyer kom till Skagen för första gången var han alltså en berömd konstnär, och hans närvaro skapade mer uppmärksamhet kring konstnärskolonin i Skagen. Nu samlades många konstnärer där för att arbeta, prata och festa.
I början av 1890-talet utvecklade Krøyer en ny, mycket mer förenklad målningsstil. I dessa kan man hitta en meditativ karaktär som skildrar människans samband med naturen.