Nordiska projekt​

Nordiska Band

Nordiska Band integrerar ämnesövergripande språkundervisning med personlig passion för musik. Musikintresserade gymnasiestuderande från Finland, Sverige och Norge bildar samnordiska musikgrupper som arbetar under ledning av deras musik- och svensklärare. Utöver musicerandet får eleverna lära ut sitt språk och sin kultur till sina bandmedlemmar under ledning av deras svensklärare. Svenska nu utarbetar ett koncept för tandem-inlärningen i projektet. Musikgymnasierna Vaskivuoren lukio (Vanda), Puolanmäen lukio (Åbo), Gymnasieskolan Spyken (Lund) och Edvard Munch videregående skole (Oslo) medverkar i projektet.

Bandstart Hanaholmen 4-8.11.2019

Lund och Oslo

Modul 2  Lund 2-6 mars 2020

Gruppen från Åbo reste till Lund och samarbetade med sina kolleger i Gymnasieskolan Spyken. De finska eleverna deltog i skolarbetet i det svenska gymnasiet och samarbetade i Nordiska Band. På torsdag genomfördes två konserter, en internt för skolan och en öppen för föräldrar, vänner och utomstående publik. Lärarna från Åbo fungerade som reseledare och producenten Henrik Huldén från Hanaholmen som projektassistent och dokumentarist. Konserterna videofilmades och distribuerades efteråt internt i elevgruppen.

 

Modul 2  Oslo 9-12 mars 2020

Eleverna från Vanda reste till Oslo och samarbetade med sina kolleger i Edvard Munch vidaregående skole. De finska eleverna deltog i skolarbetet i det norska gymnasiet och samarbetade i Nordiska Band. Lärarna från Åbo fungerade som reseledare och producenten Henrik Huldén från Hanaholmen som projektassistent och dokumentarist. Den annalkande coronapandemin var oroande, och redan på onsdagen insåg projektledningen att situationen kommer att bli akut. Hemresan flyttades från fredag 13.3 till torsdag 12.3 och den offentliga konserten inhiberades. Nordiska Band spelade i stället för varandra och konserten videofilmades och distribuerades efteråt internt i elevgruppen. På torsdag eftermiddag kom beskedet att alla skolor i Oslo stängs på fredag. Uppbrottet blev alltså plötsligt men välorganiserat.

Efter modul 1 och modul 2 genomfördes en utvärdering (alla fyllde i en fysisk feedbackblankett under schemalagd tid) som visar att projektets målsättningar till mycket stor del nåddes. Eleverna redovisade stort intresse för grannländerna och de finländska eleverna en klart ökad ambition att använda svenska i sället för engelska i kommunikationen med nordbor.

Musikaliskt nådde projektet sitt mål. Eleverna sjöng på varandras språk och särskilt nordbornas aktiva försök att sjunga på finska uppskattades av eleverna från Finland. De egna låtarna uppvisar en stor variation i karaktär och språkanvändning, och avslöjar också att eleverna var ivriga att skriva lättsjungna texter som sedan framfördes på konserterna.

Dream Academy Norden 2015-2018

Dream Academy Norden is a music project, where students from schools in Finland, Sweden and Norway work together to write, perform and produce new pop songs. The mission is to encourage the students to use their language skills in creative ways and to promote further language learning, especially in Swedish. The project, led by musicians Fredrik Furu and Jimmy Westerlund, consists of three workshops during winter and spring of 2015-2018, and schoolwork between these. The project, administrated by the Hanasaari Culture Centre and the Svenska nu-network is partly funded through the Nordic Council programs Nordplus.