Ekonomisnack med Kenneth Nilsson i huvudstadsregionen och Åbo

Ekonomisnack med Kenneth Nilsson i huvudstadsregionen och Åbo

När:
Vecka 34

Årskurs:
Högstadiet, Gymnasiet, Högskolan

åk 7-9, gymnasium och högskola/vuxna.

Tid:
45-60 minuter

Lokal:
ett klassrum med dator, internet och projektor

Gruppstorlek:
en undervisningsgrupp

Turnétider:

Vecka 34 (25-26.8.2022)

Från nuvarande ekonomisk situation till framtida mål. Kenneth Nilsson håller en personlig session om att hitta en ekonomiskt gångbar väg in i framtiden.

 

Kenneth kommer från de jämtländska fjällen men bor idag i Stockholm. Kenneth har studerat finansiell ekonomi vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors. Idag är Kenneth ekonomi magister och undervisar för Svenska nu samt arbetar som transaktionsansvarig på Nordiska investeringsbanken.


Kenneths föreläsning är interaktiv i sin natur och passar därför bra för muntlig framställning på kurser. Kursen är avsedd för elever med goda kunskaper i svenska, med ett intresse för sin plånbok, sitt välmående och sin framtid. 


Möjliga diskussionsämnen är:

  • Spenderande – Pizza, cigaretter och öl är onödigt dyrt. Att investera i något som ger ekonomiskt mervärde (moped, körkort, bil) är klokare.
  • Sparande – Pengar ger långsiktig trygghet och en möjlighet till verklig frihet.
  • Skuldsättning – Låna med försiktighet! Snabblån är direkt oansvarigt. Hur ser studerande på detta fenomen? Är studielån en god investering?
  • Verklighetskoll – Vad arbetar elevernas närmaste med? Ger detta en representativ bild av yrkesvärlden i stort?
  • Intressen kontra arbetsmarknad – Hur relevanta är elevers intressen sett till dess ekonomiska mål? För att ha råd med en hobby, krävs ett yrke. Det är få förunnat att få jobba med sin favoritsyssla!
  • Yrkeslivet – Vilka jobb är intressanta? Finns de? Var då?
  • Skola – Vidareutbildning lönar sig! För finländare finns stora möjligheter i såväl Finland som utomlands. Kan Sverige vara ett alternativ?
  • Motgångar – Personliga, yrkesmässiga, studiemässigaVad händer när ”den rätta” vägen grusas?
  •  

Diskussionen förs med hänsyn till individuella förutsättningar, målbild och motivation. Kenneth är inkluderande, strävar efter att ”ge ord en mening” och brukar få alla att delta aktivt. Kenneth kan även träna arbetsintervjuer med eleverna. Då fungerar han som “arbetsgivare” och intervjuar elever som söker jobb.


Uppgift inför sessionen: Alla som deltar förväntas fundera över sin egen privatekonomi och förbereda sig genom att formulera en eller flera frågor.