Kolmården i klassrummet: Vad äter djuren?

Kolmården i klassrummet: Vad äter djuren?

Årskurs:
7-9 och språkbad på lågstadiet

Tid:
30 min

Lokal:
Virtuell plattform (Zoom)

Gruppstorlek:
ca 10-30 elever

Turnétider:
17.11, 25.11, 1.12, 2.12, 9.12, 15.12 och 16.12.
Besöket kan bokas till kl. 10:30-11:00, 11:30-12:00 och 14:00-14:30

Boka in ett videosamtal mellan din klass och Kolmården, Nordens största djurpark.

Träffa Kolmårdens erfarna zoopedagoger virtuellt och ta del av ett program som är utformat för att passa svenskundervisningen i Finland. 

 

Temat för lektionssamtalet är ”Vad äter djuren?”. Zoopedagogerna och eleverna tar tillsammans reda på vad djuren äter och hur de gör för att hitta maten ute i det vilda. Eleverna får se exempel på olika foder och genom interaktiva moment får eleverna gissa och ställa frågor om de olika djuren och deras föda. Varje lektionssamtal avslutas med en frågestund då eleverna kan ställa frågor till pedagogerna i djurparken. Du som lärare har en aktiv roll under lektionssamtalet.

Obs! Kolmården önskar gärna att pedagogerna kan se klassen enligt mån och möjlighet under videosamtalet.

Förberedelser

1) Ta reda på fakta om eller  alternativt prata om de fem olika djuren nedan som ni skall bekanta er med.

 

Djuren är schimpans, lejon, surikat, giraff och delfin.
Vad är det för ett djur ni ser på bilderna nedan? Vad tror ni att de äter? Hur tror ni de får tag på mat?
Syftet med uppgiften är att eleverna bekantar sig med djuren innan lektionssamtalet, så anpassa uppgiften på en nivå som passar just din klass!
Ni hittar fakta om djuren t.ex. på Kolmårdens hemsida.

2) Skriv ut filen med bilder på de fem olika djuren. Bestäm hur eleverna ska genomföra övningen och gå igenom den med eleverna.

 

Eleverna kommer under sändningen att få se exempel på foder, ett i taget, och sedan kommer de få gissa vilket djur som äter vad genom att titta på sitt papper med bilder på de fem olika djuren.
Eleverna kan göra övningen både i grupper eller enskilt. Bestäm på förhand om eleverna ska göra övningen enskilt eller i grupp och gå igenom med eleverna hur övningen kommer att gå till.

3) Förbered frågestunden genom att samla ihop frågor från eleverna.


Det finns tid för ungefär fem frågor i slutet av lektionssamtalet så det kan vara bra att dela upp eleverna i grupper som tillsammans får ställa frågor. Frågorna kan handla om vad som helst rörande till exempel djur, natur och djurparken.

 utbildningen@kolmarden.com.

Om det finns möjlighet får du gärna maila elevernas frågor i förhand till utbildningen@kolmarden.com