Har du hört, har du sett?

• Musik • Instrument • Filmer

Introduktion och ordförråd

Eleverna lär sig vad olika instrument heter på svenska. De lär sig också ord och fraser som hör ihop med musik och filmer så att de kan diskutera vilken slags musik de gillar och hurdana filmer de har tittat på.

Nyttiga länkar

Bildlexikon: Musik och instrument. Välj språket svenska.
http://lexin.nada.kth.se/lexin/#main=1;themes=1;
Jesse P:s och Redramas rap-musik med övningar
http://svenskanu.fi/laromaterial/harjoitukset/rappa-pa-svenska/
http://svenskanu.fi/laromaterial/harjoitukset/rappa-pa-svenska-2/
Rappa på svenska – Svenska nu! på Youtube – video om rapworkshoppar:
https://www.youtube.com/watch?v=uhc6GHWxAyU
Musik så in i Norden:
http://svenskanu.fi/laromaterial/musiksaininorden/
Filmoteket-filmutlåning:
http://svenskanu.fi/filmoteket/
Star Wars-frågesport:
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/20/star-wars-testet-for-nyborjare

Tips på lektionsaktiviteter

a) Toppmusik i dag!
Sök med eleverna information om vilka artister eller band är på topp just nu till exempel i Sverige eller i övriga Norden. Ni kan bekanta er med nordiska artister också på Musik så in i Norden-sidan. Diskutera med eleverna vilka svenska eller finlandssvenska artister de vet och lyssna på några hitlåtar. Uppmuntra eleverna att lyssna på svenskspråkig musik också på fritiden. Vilka finländska artister är kända utomlands?

 

Barnsånger på svenska är fortfarande roliga på lågstadiet, t.ex. Emil i Lönneberga – Hujedamej Sånt Barn Han Var och Pippi Långstrump – Här Kommer Pippi Långstrump kan vara bekanta för eleverna på finska.

b) Gratulationssång: Ja må hon/han leva
Träna sjunga en traditionell gratulationssång. Den här sången kan sedan sjungas alltid när någon av eleverna fyller år. När man har sjungit Ja må hon/han leva, ropar alla till slut hurra, hurra, hurra!

c) Berätta om din musiksmak
Eleverna får intervjua varandra om musik. Gå först igenom några användbara fraser tillsammans. Till sist kan läraren fråga elever sammanfattningsvis vilka är deras favoritband eller favoritlåtar.

 

Lyssnar du på musik? – Ja, det gör jag.
Hurdan musik lyssnar du på? – Jag lyssnar på rapmusik.
Vad är ditt favoritband eller favoritartist? – Jag gillar Elastinen och Cheek.
Spelar du något instrument? – Nej, det gör jag inte. Jag sjunger. /Ja, jag spelar piano.
Går du ofta på konsert? – Ja, ibland. / Nej, jag går hellre på bio.

d) Svenska filmer

Titta på svenska eller finlandssvenska filmer med eleverna. Några filmer kan beställas via http://svenskanu.fi/filmoteket/ I urvalet finns filmer också till elever i årskurs 6. Till alla filmer finns det en lärarhandledning eller annat filmpedagogiskt läromaterial. Utlåningen är gratis. Efter filmen kan eleverna intervjua varandra.

 

Vad tyckte du om filmen? – Jag tycker att filmen var bra/tråkig/ledsen/rolig…
Vilken är din favoritfilm? – Min favoritfilm är…
Hurdana filmer tycker du om? – Jag gillar roliga filmer/komedifilmer.
Går du ofta på bio? Med vem? – Jag går på bio med mina kompisar.
Vem är din favoritskådespelare? – Min favoritskådespelare är…

e) Spela Kahoot!

Be elever komma på frågor till en frågesport om svensk musik och svenska filmer. Alla kan också söka en bra bild till sin fråga. Läraren sammanställer frågorna till en frågesport med Kahoot! Eleverna kan jobba parvis och använda antingen sina egna mobiler eller iPads.

Kultur

Melodifestivalen är Sveriges största underhållningsprogram. Många svenska artister och band har haft framgång internationellt och Sverige har vunnit i Eurovision Song Contest flera gånger. Hur många gånger och vilka har dessa musiker eller band varit? Hur är det med andra nordiska länder?

 

Allsång på Skansen är ett allsångevenemang som sänds på TV. Den är redan tradition i Sverige och TV-sändningar pågår en gång i veckan på sommaren. Alla sånger är textade så det är lätt att sjunga med. Samtidigt visas det utsikter från Stockholm. Många sånger är bekanta, traditionella och en del av svensk musikkultur.

Keskustelunaiheita

Mitä ruotsalaisia artisteja, bändejä ja näyttelijöitä oppilaat tietävät? Mikä on oppilaiden suosikki ruotsalaisista tai muista pohjoismaalaisista elokuvista? Ruotsissa on tunnettuja ruotsinsuomalaisia artisteja ja näyttelijöitä, ovatko oppilaat kuulleet näistä viihdemaailman tähdistä?

 

Myös tunnettuja suomenruotsalaisia muusikoita, näyttelijöitä, TV-persoonia, ohjaajia ja kirjailijoita on monia. Tietävätkö oppilaat joitakin? Suomen kansallisrunoilija Runeberg kirjoitti Suomen kansallislaulun eli Maamme -laulun, joka on käännös ruotsinkielisestä tekstistä Vårt land. Myös monet muut tutut suomalaiset laulut, runot ja kirjat on alun perin kirjoitettu ruotsiksi.

Integraatio muihin oppiaineisiin

Koulussa järjestetyt juhlat ovat hyvä mahdollisuus tutustua erilaisiin kulttuureihin ja erityisesti musiikkikulttuuriin. Juhliin sopivat monet erikieliset laulut, joita voidaan harjoitella äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneilla, muiden kieliaineiden sekä musiikin oppitunneilla. Jos luokassa riittää intoa, niin myös oman räpin voi tehdä ja esittää muille, lyhytkin sellainen on hauska.

 

Myös muut tapahtumat koululla ovat hyvä mahdollisuus suihkuttaa sekaan vähän ruotsia ja muita kieliä. Välkommen alla! Hjärtligt välkomna! Hoppas att ni trivs!

 

Ruotsalaisia lastenelokuvia voidaan katsoa ruotsin tunnilla, ja äidinkielen tunnilla analysoida elokuvan sisältöä, tyyliä, lajia, henkilöhahmoja jne. Astrid Lindgrenin elokuvat sopivat hyvin ala-asteelle pituutensa vuoksi, kun halutaan perehtyä ruotsalaiseen kulttuuriin. Lisäksi luokka voi lukea samanaikaisesti Astrid Lindgrenin kirjoja. Elokuvia katsottaessa voi tekstitys olla suomeksi ja äänet ruotsiksi.

 

Kuvaamataidon tunneilla oppilaat voivat piirtää tai maalata maisemia ja tunnelmia, kun taustalla soi tunnettu pohjoismainen musiikki, esim. Edvard Grieg. Opettaja voi kertoa säveltäjästä ja esimerkiksi Peer Gynt-teoksesta, jos vapaasti tekeminen tuntuu vaikealta. Oppilaat voivat myös itse tutustua netissä pohjoismaisiin luontokuviin ja käyttää niitä inspiraationlähteinä. Säveltäjistä ja kuvataiteesta Pohjoismaissa voi muodostaa isomman teemakokonaisuuden, jolloin musiikkikulttuuria, tunnettuja musiikintekijöitä ja heidän musiikkiaan, sekä tunnetuimpia taidemaalareita käsitellään ruotsin, kuvaamataidon ja musiikin tunneilla. Aiheeseen sopivan vierailun voi järjestää taidemuseoon, kirjastoon tms. ja silloinkin käyttää osana vierailua ruotsin kieltä käytännön tilanteissa.

Kopieringsunderlag

Pratbubblor:

Musik och filmer (PDF)

Med stöd av Understödsstiftelsen för Arbetets Vänner Huvudföreningen sr och Svenska litteratursällskapet i Finland.