09 May Ekonomi: Digitaliseringen förändrar vårt sätt att handla och betala (8.5.2019)
Läs artikeln Digitaliseringen förändrar vårt sätt att handla och betala som berättar om olika betalningslösningar.
A) Svara på frågorna. Rätta svar finns i slutet av sidan.
1. Mitä Nina Jokela kertoo ongelmista ihmisten ostotottumuksissa?
2. Minkä neuvon Nina Jokela antaa?
3. Mitä tulee tehdä jos on tullut huijatuksi ja saa jatkuvasti uusia laskuja?
4. Mitkä ovat Nina Jokelan mielestä lähimaksun hyvät ja huonot puolet?
5. Miksi on ongelmallista, että yhä useampi asia hoidetaan kännykän välityksellä?
6. Miksi Mattias Lehtinen hankki MobilePayn?
7. Miksi Mattias toivoo että myös tulevaisuudessa voi maksaa käteisellä?
B) Öva artikelns ord och uttryck! Para ihop de finska och svenska orden
C) Diskutera tillsammans med din kompis.
1. Brukar du använda kontaktlös betalning?
2. Har du en betalningsapplikation? Om du har en, vad använder du den för?
3. Tycker du att vi blir för beroende av mobilen?
1.Ihmiset eivät tiedä mitkä asiat aiheuttavat ongelmia. Tyypillisessä tilanteessa henkilö ei ole ymmärtänyt että hän sitoutuu jatkuvaan tilaukseen, vaan luulee kyseessä olevan vain kertaluontoinen osto.
2. Hän neuvoo ihmisiä lukemaan tarkkaan sopimusehdot ennen kuin sopimus allekirjoitetaan tai tehdään tilaus netin kautta. Ihmisten tulisi myös olla varuillaan erityisen halpojen tarjousten suhteen.
3. Ensiksi tulee olla yhteydessä myyjään ja yrittää lopettaa tilaus. Jos kuluttaja on tullut huijatuksi, sopimus ei enää ole sitova. Myös pankkiin tai luottokorttiyhtiöön sekä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon voi olla yhteydessä.
4. Kun ostajan ei tarvitse näppäillä koodia, kukaan ei voi myöskään nähdä sitä. Ihmisten tulee tietenkin olla varovaisia etteivät he hävitä korttia, sillä myös varas voi maksaa kortilla ilman koodia.
5. Ihmiset tulevat riippuvaisiksi puhelimistaan. Jos puhelin katoaa, henkilö voi esimerkiksi jäädä täysin ilman nettipankkia.
6. Jotta hän voisi jakaa kotitalouskulut tyttöystävänsä kanssa.
7. Kun ostokset maksetaan kortilla, jää ostotapahtumasta aina tieto siitä mitä on ostettu ja milloin ja missä ostokset on tehty. On jokaisen henkilökohtainen asia, mihin rahansa käyttää.