3. Grönland

(Avancerad)

Diskobukten, Grönland

Fakta:

Diskobukten är ett vattenområde utanför Grönlands västkust, norr om den nordliga polcirkeln. Området omkring Diskobukten upptäcktes av européerna när Erik Röde 985 började bygga två bosättningar, Östra bosättningen och Västra bosättningen. De två bosättningarna livnärde sig på djurskötsel. Strax efter att Västra bosättningen stod klar begav sig nordmännen under sommarperioden upp längs kusten och det var denna expedition som ledde dem till upptäckten av Diskobukten. Det mest intressanta i bukten var valrossarnas elfenben, sälarnas päls samt olika material från valar. Dessa produkter blev den huvudsakliga exporten och inkomstkällan för de grönländska bosättarna som handlade med Island, England, Skottland, Irland, Wales och det europeiska fastlandet.

Det är osäkert när inuiterna började visa intresse för Diskobukten. Området var obebott när nordmännen upptäckte det och i deras berättelser finns dokumenterat handel med inuiter som kom från norr och väster. Under en period användes bukten fredligt av de båda grupperna men senare dokument visar på oroligheter på båda sidor. Nordmännen lämnade dock de grönländska bosättningarna under den lilla istiden på 1400-talet. De stora temperaturskiftningarna gjorde att Diskobukten blev otillgängligt under sommarmånaderna, vilket omöjliggjorde uppehället för de grönländska nordmännen. Till och med Östra bosättningen, som ligger söder om polcirkeln blev för kallt för att leva i. Efter denna period fram till att européerna återvände under 1700-talet kontrollerades Diskobukten av inuiterna.

(Källa: Diskobukten.)

Bakom bilden:

“Jag och andra fotografstudenter vid Axxell reste i juli 2012 till Grönland för att fotografera den fascinerande naturen. Kamerorna fångade bland annat flytande isberg, myskoxar och frustande valar.

Vår grupp besökte först trakterna kring Kangerlussuaq, vid glaciärkanten i inlandet; ett område med kalvande glaciärer, färggranna växter, polarharar och myskoxar i ett ståtligt landskap. Det andra området vi besökte var kustområdet vid Ilulissat, med drivande isberg i Diskobukten. Ute på havet fanns bl.a. stormfåglar, trutar och blåsande knölvalar som vi lyckades fånga med våra kameror.”

Sju naturfotografer vid Axxell, dvs. Kirsi, Sam Lindholm, Tapio Kaisla, Bo Johanson, Lars Sundström, Sven Forsell och Bo Isomaa presenterade senare en gemensam utställning med 21 bilder av arktiska landskap, djur och människor på Grönland. Utställningen Kalaallit Nunaat – Grönländarnas land har turnerat i Finland i flera år.

“Naturen kring Diskobukten är fantastisk.  Det var otroligt spännande att se de enorma isbergen som flyter i vattnet och jag ville utnyttja ljuset och en lång slutartid för att skapa en lugn och harmonisk bild. På bilden finns hård is som blir till mjukt ludd i förgrunden (på grund av rörelsen). Det som oftast fotograferas med lång slutartid i naturen är vatten. Vatten är ofta i rörelse vilket gör det tacksamt att fotografera med lång slutartid. Den här bilden har inte direkt vertikala linjer, men den har former och de flytande isflaken skapar horisontella linjer, så jag tyckte bilden passade in i helheten.”

Besvara frågorna på svenska.

  1. Varför blev Diskobukten ett viktigt område för nordmännen?
  2. Vad sägs det om samlevnaden av inuiterna och nordmännen
  3. Nämn två saker som Kirsi berättar om bilden.
  4. Världens största ö Grönland har en intressant historia.
    Vad var det mest intressanta du fick veta om Grönland i texten?
a) Öva upp ditt ordförråd med flashcards
b) Sök i texten alla naturord  – ord som handlar om naturen.
a) Diskutera med hjälp av följande frågor.

Grönland:

  1. Har du varit på Grönland eller känner du någon som har varit där? Skulle du vilja resa till Grönland?
  2. Det finns stora möjligheter på Grönland att fotografera landskap, inlandsis, glaciärer, isberg, valar, myskoxar, arktiska växter och människor.Vad skulle intressera dig mest? Varför?

Drömmar:

  1. Grönland har varit ett drömresemål för Kirsi ända sedan hon var liten, och hon var oerhört glad att hon äntligen fick chansen att resa dit.
    Vad hade du för drömresemål när du var barn?
    Har du redan rest dit?
  2. Tycker du att det är viktigt att sätta upp framtidsmål?
  3. Vad har du för framtidsdrömmar?
  4. Har du redan förverkligat några av dina drömmar? Vad kan du berätta om dem?

b) Läs texten “bakom bilden” och diskutera bilden med hjälp av följande frågor.

  1. Beskriv stämningen i bilden.
  2. Beskriv ljus, färger och former i bilden.
  3. Beskriv linjer (horisontaler, vertikaler, diagonaler).
  4. Vad tycker du om bilden? Vad fastnade du för?
a) Instagram: Ta en egen landskapsbild.
Fundera på ljuset och försök skapa en lugn och harmonisk bild.
Lägg upp bilden på Instagram med #nordiskalandskap @svenskanu

b) Vad allt finns det att se på Grönland?
Besök Visit Greenlands sidor. Vart skulle du vilja åka?