SPRÅKDUSCH | KIELISUIHKU

IDEOITA KIELISUIHKUUN JA KIELTENOPETUKSEEN ESIKOULUSSA JA ALKUOPETUKSESSA.

LATAA TÄSTÄ JA TULOSTA: ÅLAND I ETT NÖTSKAL-infosivu tai ÅLAND I ETT NÖTSKAL-juliste

FÄRGER | VÄRIT

Mitä värit ovat suomeksi ja mitä ne ovat ruotsiksi?

Mitä värejä lipussa on? Kuka muistaa, mitä värit ovat ruotsiksi?

Opettaja näyttää värikorttia ja sanoo kortissa olevan värin ruotsiksi. Oppilaiden tehtävänä on näyttää luokasta kyseisen värinen esine. Voidaan leikkiä myös ulkona: oppilaat juoksevat mahdollisimman nopeasti kyseisen värisen asian luo.

Yksi lapsista on selin muuhun luokkaan ja huutaa aina jonkin värin ruotsiksi.

Se oppilas, jolla on kyseistä väriä vaatteissaan, saa ottaa yhden askeleen eteenpäin. Muut eivät saa liikkua. Voidaan myös sanoa useampi väri kerrallaan. Voittaja on se, joka ehtii ensin selin olevan oppilaan luo. Opetttaja voi auttaa näyttämällä kyseisen värisen värikortin.

MAT | RUOKA

Ahvenanmaalla viljellään monenlaisia kasviksia ja hedelmiä. Tutustukaa yhdessä kuvakortteihin. Mitä tavallisimmat kasvikset ja hedelmät ovat ruotsiksi?

Tuolit laitetaan rinkiin luokan keskelle niin, että tuolien selät ovat ringin keskustan suuntaisesti. Voidaan leikkiä myös ulkona, jolloin seisotaan ringissä selät keskustaan päin. Oppilaat jaetaan 3-4 joukkueeseen, ja kukin joukkue edustaa yhtä ruokasanaa (opettaja päättää sanan). Opettaja sanoo aina yhden ruokasanan kerrallaan, jolloin tämän ryhmän edustajien on vaihdettava paikkaa mahdollisimman nopeasti. Samalle paikalle ei saa istua. Kun opettaja huutaa “fruktsallad!” on kaikkien oppilaiden vaihdettava paikkaa. Voidaan myös leikkiä kilpailuna, jolloin aina yksi tuoli otetaan pois ja hitain siirtyjä tippuu leikistä pois.

Tutustukaa kuvakortteihin yhdessä ennen peliä. Pelin aikana oppilaat, jotka osaavat jo lukea, voivat aina kortin käännettyään lukea kortin sanan ääneen (suomeksi tai ruotsiksi). Oppilaat voivat myös muistella yhdessä, mitä sanat ovat ruotsiksi.

DJUR | ELÄIMET

Ahvenanmaalla on monia tuttuja eläimiä. Opetelkaa yhdessä tavallisimpien eläinten nimiä kuvakorttien avulla. Voitte miettiä, mikä jokaisen lempieläin on.

Vad är ditt favoritdjur?
– Mitt favoritdjur är… Jag tycker om…

Asettakaa ruotsinkieliset kortit pöydälle tai luokassa esim. dokumenttikameralle ja toistakaa yhdessä korteissa olevien eläinten nimet ruotsiksi. Tämän jälkeen oppilaat sulkevat silmänsä ja opettaja poistaa yhden kortin. Oppilaiden tehtävänä on yrittää muistaa, mikä kortti puuttuu. Lopuksi sanotaan kortissa olevan eläimen nimi ruotsiksi. Voidaan myös leikkiä esim. eläinfiguureilla, jos niitä on saatavilla.

Oppilaat seisovat rivissä luokan toisessa päässä. Opettaja käskee “Kom hem alla mina barn!”, jolloin oppilaat vastaavat “På vilket sätt?”. Opettaja antaa ohjeet, mitä eläintä imitoiden oppilaat etenevät kohti opettajaa, esim. “som en älg (suurin askelin), som en mus (pienin askelin), som en kanin (kyykkyhypyin)” jne. Oppilaat voivat myös itse keksiä eläimiä ja liikkumistapoja!