5. Kläder 1200x1200

Kaninen Kalle och ekorren Ella har hittat kläder som hänger på tork:
strumpbyxor, en skjorta, en mössa och strumpor.
”De här byxorna är alldeles för stora”, säger Ella.
”Den här mössan är alldeles för liten!”, säger Kalle som tror att strumpan är en mössa!

Vinkkejä oppitunnin virittelyyn

Vad finns det på bilden?
Tutkikaa kuvaa. Mitä vaatteita löydätte kuvasta? Mitä vaatteiden nimet ovat ruotsiksi? Opettaja voi kääntää oppilaiden löytämät vaatesanat ruotsiksi, tai voidaan arvuutella ruotsinkielisten sanojen perusteella mikä sana on kyseessä. Apuna voidaan käyttää vaatekuvakortteja, joilla opettaja voi antaa vinkin kuvasta etsittävästä vaatteesta.

 

Var hänger byxorna? Var är mössan? Finns det strumpor på bilden? Vad klär ekorren på sig? Vad annat hittar ni på bilden?

 

Mitä muita vaatesanoja on? Tutkikaa yhdessä esim. kuvasanakortteja. Löydättekö yhtäläisyyksiä suomenkielisten ja ruotsinkielisten sanojen välillä? Esim. en mössa – myssy, en hatt – hattu, handskar – hanskat

 

Vilket klädesplagg?
Arvuutellaan vaatteita kuvan avulla. Opettaja antaa vihjeitä suomeksi tai ruotsiksi, ja oppilaan tehtävänä on arvata mistä vaatteesta on kysymys ja sanoa vaatekappaleen nimi ruotsiksi. Esim. ”Orava pukee näitä päälleen kuvassa, nämä roikkuvat pyykkinarulla ja ne laitetaan jalkaan, jotta varpaat eivät palelisi”. Ruotsiksi kuvailtaessa opettaja voi käyttää apunaan elekieltä ja vaatekuvakortteja. Oppilaat voivat myös arvuutella vaatteita toisiltaan suomeksi, jolloin vaatesana sanotaan aina arvatessa ruotsiksi.

Leikit ja aktiviteetit

KIM-leikki vaatekorteilla
Pelataan KIM-leikkiä vaatekorteilla: asetetaan kortteja esim. dokumenttikameralle ja toistetaan ensin korteissa olevien vaatteiden nimet yhdessä ruotsiksi. Sitten oppilaat sulkevat silmänsä ja opettaja poistaa yhden kortin. Oppilaiden tehtävänä on yrittää muistaa, mikä kortti puuttuu. Leikkiä voidaan leikkiä myös oikeilla vaatteilla esim. piirissä lattialla niin, että asetetaan erilaisia vaatekappaleita lattialle (esim. sukka, käsine, pipo, kaulahuivi) ja oppilaat saavat vuorollaan ottaa yhden vaatekappaleen pois piirin keskellä olevista vaatteista. Muut arvaavat, mikä vaatekappale puuttuu.

 

Mikä vaate?
Oppilaat jaetaan pareihin ja jokaiselle annetaan nippu vaatekuvakortteja. Toinen oppilaista valitsee yhden kuvakorteista ja toinen parista arvuuttelee, mikä kortti on
kyseessä. Oppilas kysyy suomeksi kysymyksiä, joihin pari voi vastata ruotsiksi vain ”ja” tai ”nej”. Lopuksi arvataan sanomalla vaatteen nimi ruotsiksi.

 

Klädmemory
Pelataan muistipeliä vaatekuvakorteilla. Kun löydetään pari, sanotaan vaatteen nimi ruotsiksi.

 

Rita kläder
Piirretään vaatteet ihmishahmolle. Opettaja voi myös antaa ohjeet, missä järjestyksessä ja mitkä vaatteet piirretään. Lopuksi voidaan voidaan katsoa minkälaiset paperinukeista tuli. Tehtävän avulla voidaan kerrata myös värejä. Voitte piirtää myös vaatteita, leikata ne saksilla muotoonsa ja ripustaa luokkahuoneeseen ”pyykkinarulle” kuivumaan.

 

Hedelmäsalaatti-tuolileikki
Leikitään hedelmäsalaatti-leikkiä vaatesanoilla. Tuolit laitetaan rinkiin luokan keskelle niin, että tuolien selät ovat ringin keskustan suuntaisesti. Oppilaat jaetaan 3-4 ryhmään ja kukin joukkue edusta yhtä vaatesanaa (opettaja päättää sanan). Tämän jälkeen oppilaat istuvat tuoleille. Opettaja sanoo aina yhden vaateanan kerrallaan, jolloin tämän ryhmän edustajien on vaihdettava paikkaa mahdollisimman nopeasti. Samalle paikalle ei saa istua. Kun opettaja huutaa ”tvättdag!” on kaikkien oppilaiden vaihdettava paikkaa. Voidaan myös leikkiä kilpailuna, jolloin aina yksi tuoli otetaan pois ja hitain siirtyjä tippuu leikistä pois.

 

Ett skepp kommer lastat med..
Leikitään laiva on lastattu-leikkiä vaatesanoilla. Kaikki opitut vaatesanat kelpaavat. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi hernepussia vuoron vaihtumisen merkiksi.

 

Kallen luona-kuvitettu satu
Luetaan opettajajohtoisesti Kallen luona-satu, jossa esiintyy vaatesanoja. Voidaan lukea myös muutama dia kerrallaan useamman viikon ajan.

 

Lautapeli
Pelatkaa lautapeliä valmiin lautapelipohjan avulla. Pelissä voi harjoitella vaate-, ruokaja eläinsanoja sekä kehonosia.

Kuuntele: loruja ja sanoja

1. vad har du på dig idag?
2. vilken färg har din skjorta?
3. klä på sig
4. klä av sig
5. en skjorta
6. byxor
7. strumpor
8. en hatt
9. skor
10. en mössa

 

Lauluja

Esimerkkejä teemaan sopivista lauluista:

 

  • Jag har en gammal faster (Täti Moonikan melodia)
  • Min hatt den har tre kanter

 

Lauluja löytyy esimerkiksi Spotify-palvelusta.

Kopioitava materiaali