Kaninen Kalle och ekorren Ella målar tillsammans.
De har många olika färger: röd, blå, grön och gul färg. Kaninen målar med röd färg.
”Vilken är din favoritfärg?”, frågar Kalle.
”Min favoritfärg är gul”, svarar Ella.
Ella målar en stor gul blomma.
Vilka färger hittar ni på bilden?
Etsitään kuvasta tietyn värisiä asioita ja tavaroita. Opettaja voi käyttää värikortteja tukena ja näyttää esimerkiksi kysyttävän värin värikortin kysymyksen yhteydessä. esim. ”Var på bilden finns det gul färg? Hittar ni någonting rött? Finns det någonting på bilden som är grönt?”
Vilken är din favoritfärg?
Jokainen saa kertoa vuorollaan oman lempivärinsä. Voidaan myös tehdä leikki niin, että oppilaat kiertävät luokassa ja yrittävät löytää toisen, joka
pitää samasta väristä. Voidaan kysyä kokonaisella lauseella ”vilken är din favoritfärg” tai voidaan vain sanoa värin nimi ruotsiksi kohdatessa toinen oppilas. Lopuksi voidaan myös jakautua ryhmiin lempivärin mukaan ja katsoa, mikä väri saa eniten kannatusta.
Vem hittar färgen?
Opettaja näyttää värikorttia ja sanoo kortissa olevan värin ruotsiksi. Oppilaiden tehtävänä on näyttää luokasta kyseisen värinen esine. Voidaan leikkiä myös ulkona: oppilaat juoksevat mahdollisimman nopeasti kyseisen värisen asian luo.
Värileikki
Yksi lapsista on selin muuhun luokkaan ja huutaa aina jonkin värin ruotsiksi. Se oppilas, jolla on kyseistä väriä vaatteissaan, saa ottaa yhden askeleen eteenpäin. Muut eivät saa liikkua. Voidaan myös sanoa useampi väri kerrallaan. Voittaja on se, joka ehtii selin olevan oppilaan luo. Opettaja voi auttaa näyttämällä kyseisen värisen värikortin oppilaan huudettua väri.
Luft, jord, vatten
Leikitään ulkona tai liikuntasalissa. Opettaja jakaa leikkialueen kolmeen kuvitteelliseen rajaan värien mukaan (voidaan myös merkitä viivalla tai kyseisen värisellä paperilla):
esim. sininen, punainen, keltainen. Opettaja huutaa värejä, joiden mukaan oppilaat juoksevat viivalta toiselle. Voidaan tehdä myös kilpailu, jolloin viimeisenä paikalle ehtinyt tai väärälle värille juossut oppilas tippuu.
Twister
Pelataan Twisteriä ruotsiksi! Pelin avulla voidaan harjoitella värejä sekä kehon osia. Peliä voidaan pelata joko oikealla twister-alustalla tai asettamalla lattialle erivärisiä papereita. Opettaja antaa käskyjä, esim. ”foten, grön” ja ”handen, gul” ja oppilaat yrittävät mahdollisimman nopeasti saada oikean ruumiinosan oikealle värille. Apuna voidaan käyttää kuvakortteja. Voidaan myös pelata pelkillä väreillä niin, että opettaja asettaa useita väripapereita eri puolille luokkaa ja luettelee pelkkiä värejä. Oppilaiden tehtävänä on silloin ehtiä oikealle värille mahdollisimman nopeasti.
Kuuma peruna
Heitellään hernepussia tai palloa. Opettaja sanoo värin suomeksi ja heittää pussin oppilaalle. Oppilaan tehtävänä on sanoa kyseinen väri ruotsiksi mahdollisimman nopeasti.
Sitten hän taas vuorostaan sanoo jonkin värin suomeksi ja heittää pussin seuraavalle. Voidaan hyödyntää myös muissa sanastoharjoituksissa.
Vi färglägger tillsammans!
Harjoitellaan värejä kaupunkiaiheisen värityskuvan avulla. Opettaja päättää ensin, mitkä numerot vastaavat mitäkin väriä ja väritetään sitten opettajan ohjeiden mukaisesti, esim. ”nummer ett, grön”. Opettaja voi myös käyttää lukusanakortteja sekä värikortteja tukena ja näyttää esimerkiksi dokumenttikameran avulla, mikä numero vastaa mitäkin väriä. Voidaan myös värittää Dalahäst-aiheinen värityskuva. Lisää väritettäviä kuvia löytyy myös kappaleesta 10 (jul).
En stor färgask jag har,
men bara fem färger finns kvar.
En röd, en gul, en grön, en blå, en svart,
och alla vinkar de så glatt.
Tummetott, Slickepott, Långeman, Gullebrand och lilla Vickevire.
Alla vinkar de åt varann.
Tummetott och Slickepott tycker båda bäst om blått.
Grönt är skönt, säger Långeman.
Rött är sött, tycker Gullebrand.
Lilla Vickevire säger att gult är fult.
Alla färger är fina
säger tio fingrar mina.
Esimerkkejä teemaan sopivista lauluista:
Lauluja löytyy esimerkiksi Spotify-palvelusta.