1. Hej på dig 1200x1200

Här ser du kaninen Kalle och ekorren Ella.
”Hej på dig”, säger de. Säg hej till dem!
Det är alltid trevligt att träffa nya vänner, eller hur?
Hej då Kalle, hej då Ella,
vi ses imorgon!

Vinkkejä oppitunnin virittelyyn

Vad heter du?
Tutustukaa ruotsin kieleen ja opetelkaa esittelemään itsenne ruotsiksi tarinan avulla: ”Kaninen heter Kalle och ekorren heter Ella. Vad heter du? – Jag heter..”. Voitte harjoitella myös vastaamista esittelyyn: ”trevligt att träffas, hej på dig”. Voitte myös käydä läpi persoonapronominit: jag, du, hon, han.

 

Vad ser ni på bilden?
Mitä löydätte kuvasta? Etsikää yhdessä sanoja kuvasta ja miettikää, mitä ne ovat ruotsin kielellä. Opettaja voi kääntää oppilaiden kuvasta löytämät sanat ruotsiksi tai oppilaat voivat yrittää arvata ruotsinkielisestä sanasta, mistä kuvasta löytyvästä asiasta on kyse. Oppilaat saavat kuulla ja maistella, miltä ruotsin kieli kuulostaa. esim. ”Var är ekorren? Hittar ni en kanin på bilden? Vad annat ser ni på bilden

 

en blomma, blommor
ett träd, flera träd
ett djur, flera djur
en ekorre, ekorrar
en uggla, ugglor
en fågel, fåglar

sten, stenar
en buske, buskar
en skog, skogar
en mus, möss
en björn, björnar

ett blad, flera blad
ett gräs, flera gräs (detta kanske lite konstigt)
en vän, vänner
en kanin, kaniner
en älg, älgar

Leikit ja aktiviteetit

Här är jag!
Oppilaat voivat piirtää itsestänsä kuvan valmiisiin kehyksiin. Opettajan avustuksella voidaan myös kirjoittaa oma nimi ja ikä alla oleville viivoille. Jokainen voi lopuksi esitellä itsensä ”Jag heter__. Jag är __ år gammal”. Valmis kuva voidaan liimata esimerkiksi vihkoon tai ripustaa luokan seinälle.

 

Tutustumisleikki
Mennään rinkiin. Jokainen oppilas saa esitellä itsensä ”Jag heter..” ja tehdä oman liikkeen, esim. vilkutus, kumarrus, hyppy tms. Muut vastaavat ”Hej på dig (oppilaan nimi)” ja tekevät oppilaan keksimän liikkeen. Voidaan myös leikkiä siten, että jokainen oppilas kertoo vuorollaan jokaisen jo esittäytyneen oppilaan nimen ja tekee heidän valitsemansa liikkeen. Kuinka monta nimeä ja liikettä muistit?

 

Vi leker tafatt!
Hippaa tervehtimisfraaseilla. Kiinni otetun oppilaan voi pelastaa menemällä hänen luokseen ja tervehtimällä häntä jollain tervehtimis- tai hyvästelyfraasilla: hej, hej på dig, god dag, vi ses, hej då, vi ses imorgon.

 

Piirileikki
Oppilaat menevät piiriin. Yksi oppilaista on aina vuorollaan piirin keskellä silmät suljettuina. Keskellä oleva oppilas pyörähtää ympäri ja ojentaa kätensä edessään olevalle oppilaalle. Oppilaat sanovat käsipäivää ruotsiksi (esim. god dag, hej på dig, trevligt att träffas), ja keskellä oleva oppilas yrittää äänen perusteella arvata kuka häntä tervehtii. Jos arvaus osuu oikeaan, piirissä ollut oppilas menee vuorostaan keskelle piiriä.

 

”Kuuma peruna”
Virittelyleikki oppitunnin alkuun. Voidaan tehdä esimerkiksi kertaavana tehtävänä, kun teemakokonaisuuden sanoihin on jo tutustuttu. Opettaja heittää ”kuuman perunan” (esim.pallon tai hernepussin) oppilaalle, jonka tehtävänä on kopin saatuaan sanoa jokin tervehtimisfraasi ruotsiksi, esim.”god dag, god morgon, hej på dig”. Ideana on sanoa tervehdys mahdollisimman nopeasti ja antaa vuoro seuraavalle heittämällä pallo tai hernepussi eteenpäin. Voidaan leikkiä myös niin, että oppilas esittelee itsensä ruotsiksi saatuaan pallon: ”Hej, jag heter…” ja opettaja vastaa esittelyyn ”hej på dig” tai ”god morgon (oppilaan nimi)” kunnes pallo heitetään seuraavalle.

 

Samankaltaiset sanat
Tutustutaan ruotsin kieleen ja maistellaan uusia sanoja. Mietitään, mitkä sanat ovat samanlaisia ruotsin ja suomen kielessä. Opetuksessa voidaan käyttää esimerkiksi Rusinat pullasta-materiaalia Svenska nu:n kokonaisuudesta Ord som är lika (www.plugganu.fi). Opettaja lukee lauseet ruotsiksi ja oppilaiden tehtävänä on arvata, mitä lause voisi tarkoittaa.

 

Samankaltaiset sanat: tuolileikki
Liikunnallisempi tapa tutustua Rusinat pullasta-oppimateriaaliin. Asetetaan tuolit riviin älytaulun eteen tai piiriin luokan keskelle. Musiikin soidessa oppilaat kävelevät tuolien ympäri ja kun musiikki lakkaa, on kaikkien etsittävä uusi paikka mahdollisimman nopeasti. Kun kaikki istuvat paikoillaan, näytetään uusi kuva (tai luetaan lause) Rusinatpullasta-materiaalista ja arvataan, mitä ruotsinkielinen lause tarkoittaa suomeksi. Kun lause on arvattu, alkaa musiikki taas soida ja etsitään uusi paikka.

Kuuntele: loruja ja sanoja

Här är jag
och här är du.
Här är vi tillsammans nu.
Vi kan ta varann i hand,
krama den så fint vi kan.
Här är jag
och här är du.
Här är vi tillsammans nu.

 

 

 

  1. god morgon
  2. god dag
  3. hur mår du?
  4. Bra tack, och du?
  5. vad heter du?
  6. jag heter …
  7. trevligt att träffas!
  8. ha det så bra!
  9. vi ses imorgon
  10. tack för idag

 

Lauluja

Esimerkkejä teemaan sopivista lauluista:

 

  • Apan Anders: Hej, Godmorgon, Välkommen hit
  • Kompisbandet: Jag vill ju va som du
  • Du är min bästa kompis

 

Lauluja löytyy esimerkiksi Spotify-palvelusta.

Kopioitava materiaali