Andreas Jonsson är en av Sveriges främsta talare inom social hållbarhet och självinsikt. Han har mångårig erfarenhet av att arbeta med frågor som rör mobbning, diskriminering och kränkning. Detta material har tagits fram i syfte att på lättförståelig svenska få prata om normer, grupptryck och tillhörighet.
Förberedelser
Läraren: Läs lärarhandledningen Aktivt arbete med normkritik i pedagogisk verksamhet (pdf)
Elever: Läs en kort berättelse Vem bestämmer vem du är? (pdf)
Lektionen
Avsluta med avsnitt 5 där Andreas berättar om uppgiften.
DEl 1: Vad händer när bollen inte är rund?
Del 2: Andreas brev
Se videon (Youtube) | Öppna anvisningarna (pdf)
Del 3: Du är huvudnumret
Se videon (Youtube) | Öppna anvisningarna (pdf)
Del 4: Reaktioner till Andreas brev
Se videon (Youtube) | Öppna anvisningarna (pdf)
Del 5: Andreas ger uppgiften
Se videon (Youtube) | Öppna anvisningarna (pdf)
Uppgiften
Se videon (Del 5) där Andreas berättar om uppgiften. Välj sedan ett av nedanstående alternativen.
- Det positiva kortet: eleverna kommer få skriva minst tre saker som de tycker om hos sig själva på ett vykort eller papper, helst på svenska. Vykortet stoppas sedan i ett kuvert och eleven tar med det sig hem som en påminnelse om vad hen fått vara en del utav under dagens lektionspass.
- Brevet till framtiden: För de klasser där språkkunskapen finns kan eleverna istället göra uppgiften “brevet till framtiden”. Dels är det en utmaning i sig att se till sina positiva sidor i livet (något vi alltid måste jobba på), och dels att göra uppgiften på svenska.
Extramaterial för elever
Ni kan fortsätta att jobba med två fördjupningspass med tillhörande handledning inom grupptilhörighet, normer och utanförskap. Workshopspassen kan grupp- och individanpassas och tar mellan 20-50 minuter att genomföra.
- Vem är jag på bussen (pdf) – Workshop om fördomar och hur snabbt vi dömer varandra.
- Ett steg fram? (pdf) – Workshop om normer.
Extramaterial för lärare
På Andreas portal (lösenord: changemaker) finns det en extra föreläsning för personalen (ca 45 min).