Virtuella arbetsintervjuer med Kenneth Nilsson

Kenneth

Öva virtuella arbetsintervjuer på svenska med Kenneth Nilsson!

 

Kenneth Nilsson övar virtuella arbetsintervjuer med dina elever. Detta utgående från verkliga arbetsplatsannonser och arbetsansökningar som eleverna själva får skriva. Med fördefinierade frågor och ett ramverk för bedömning, genomförs gruppintervjuer digitalt (med förslagsvis tre elever i varje grupp) för att sedan kora en ”vinnare” – den som presterat bäst i intervjusituationen får jobbet!

 

Före arbetsintervjun

Eleverna läser arbetsplatsannonser  och skriver arbetsansökningar till den arbetsplats de väljer att söka (1 av de tre annonserna). Uppgiften hjälper eleverna att fundera på vad som är viktigt att lyfta fram i ett rekryteringssammanhang. Eleverna ser på en kort (1 min) video där Kenneth ger information om intervjutillfället samt tips och trix för en lyckad arbetsintervju. Kenneth skickar videon till läraren i god tid före intervjuerna.

Läraren läser elevernas ansökningar och förmedlar dem sedan till Kenneth. Läraren gör en gruppindelning (t.ex. 3 elever/grupp) och fördelar dessa grupper på lämpliga tider efter att läraren och Kenneth kommit överens om tidpunkten och plattformen (t.ex. Google Meet).

 

Intervjuer

Intervjuer sker i grupper om tre-fyra elever (slumpmässigt utvalda) i varje. Intervjuer är ca 20 minuter långa med fem minuters feedback från Kenneth direkt efteråt. Läraren är närvarande men Kenneth genomför intervjuerna med hjälp av ett intervjuunderlag och ett ramverk för bedömning som baserar sig på annonserna och arbetsplatsansökningarna.

Intervjuerna börjar med att varje person får presentera sig i en minut. Därefter ställer Kenneth ett antal fördefinierade frågor till samtliga elever. Svaren rangordnas mellan 1 och 3. Den som i slutet har högst poäng ”vinner” jobbet i den gruppen.

Vinnaren presenteras och resultatet motiveras av Kenneth under feedbackstunden efter intervjun.

 

Årskurs: åk 7-9 och gymnasium